محمد صدوقی

طلبه
پژوهشگر تعلیم و تربیت
عضو موسسه تربیتی و فرهنگی مسجد توفیق مشهد

بایگانی

دوره های تربیتی بر اساس نظر اسلام

چهارشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۳ ق.ظ

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: فرزند، هفت سال مولی، هفت سال بنده، و هفت سال وزیر است. پس اگر در سال بیست و یکم روحیات او مورد رضایت تو بود (شکر خدای نما) و الاّ واگذار، که در پیشگاه خدا معذوری.(بحار الانوار).

بر اساس روایت مذکور، دوره های تربیتی با محوریت، محبت، قاطعیت و کرامت سپری می شود. در هفت سال اول، کودک فرمانده و محور برخورد باید اعطای آزادی و هماهنگی با خواست آنها (بازی کردن) باشد. در هفت سال دوم قانونمند کردن آزادی با ترحم و روش بر مدار قاطعیت، آموزش آداب و مهارت پروری است. در هفت سال سوم رسمیت شناسی استقلال یابی همراه با نظارت بر مرکز کرامت و با رویه نظرخواهی و مشورت است.
پیاژه در نظریه روان شناسی رشد خود، فرزند را در هفت سال اول ناپیرو، در هفت سال دوم پیرو و در هفت سال سوم خودپیرو می داند. البته فارغ از اصول مهم سنین مختلف، مجموعه کلیاتی برای تربیت اسلامی بیان شده است: تکریم، تغافل، عدم تحقیر و عیب پوشی نزد دیگری، محبت، بوسه، معاشرت با خوبان، توجه به تفاوت های فردی، آسان گیری،تدرج، پرهیز از سرزنش، تعهد، صداقت، عدم تحمیل، دعا کردن، عدم کمال گرایی افراطی و ... است.

  • محمد صدوقی

تعلیم و تربیت دینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی